Monday, August 25, 2008

Asrama Sekolah Menengah Kebangsaan Kijal


Asrama SMK. Kijal telah dibuka dengan rasminya pada 3hb. Julai 2004 oleh Pegawai Pelajaran Daerah Kemaman, Tn. Hj. Mohtar @ Mokhtar bin Mohd.

Asrama sekolah mempunyai 24 bilik penginapan bagi asrama perempuan dan 24 bilik asrama lelaki yang boleh memuatkan 400 orang pelajar lelaki dan perempuan. Selain itu, asrama juga menyediakan 4 unit rumah warden masing-masing 2 unit bagi gurui lelaki dan perempuan. Asrama juga dilengkapi dengan kemudahan lain seperti surau, kantin, tempat letak kereta dan kawasan rehat serta gelanggang serbaguna.

Sempena pembukaan tersebut, seramai 160 orang pelajar ambilan pertama didaftarkan untuk menginap di asrama. Pengambilan penghuni asrama adalah tertakluk kepada syarat-syarat yang telah ditretapkan oleh pihak sekolah. Pada 2 Ogos 2004, penghuni asrama telah ditambah seramai 100 orang dan pada 4 September 2004 pula, seramai 40 orang pelajar lagi diterima masuk menjadikan jumlah besarnya seramai 300 orang.

Bagi menjamin keselamatan pelajar dan pengurusan asrama yang berkesan, 3 orang warden telah ditugaskan iaitu Cik Saliza Othman, Pn. Norliah Zakaria dan En. Aziz Yusof. Bagi menguruskan hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan asrama, seorang penyelia telah dilantik iaitu Cik Siti Fatimah binti Salleh.

Sejak asrama dibuka, banyak aktiviti yang telah dijalankan sama ada oleh pihak asrama sendiri mahupun oleh pihak sekolah. Antara aktiviti yang telah dijalankan ialah Malam Sambutan Ambang Merdeka, Tuan Rumah Kem Perdagangan (peringkat daerah), Tuan Rumah Kem Bahasa Arab (perngkat daerah), Jamuan Akhir Tahun, Program Sembahyang Hajat pelajar-pelajar PMR dan SPM serta Solat Terawih sempena Bulan Ramadhan. Di samping itu asrama juga menjadi tumpuan setiap tahun sebagai pusat penginapan bagi peserta Tutorial Perkasa daerah Kemaman yang dijalankan di SMK. Kijal.